Óvatosan a pótkerekekkel!

Óvatosan a pótkerekekkel!

Pótkerék és pótkerék között óriási lehet a különbség, nem beszélve a mankókerékről. Ha ilyet kényszerülünk felszerelni, legyünk mindig különösen óvatosak a vezetésnél, máskülönben balesetet kockáztatunk!

Léteznek a járművön levő kerekekkel méretben és egyéb paraméterekben is megegyező pótkerekek. Ezek előnye az ideiglenes pótkerekekkel szemben, hogy nem kell azonnal szervizbe vinni az autót, hogy teljes méretű kerékre cserélni a felszerelt pótkereket. Hátrányuk, hogy nagyobb helyet igényel a tárolásuk. Vannak olyan pótkerekek is, amelyek normál méretűek ugyan, de keréktárcsájuk eltérhet a járműre szerelt négy normál keréktől, ami befolyásolhatja a vezetési teljesítményt.

Ezzel szemben a normál méretű ideiglenes pótkerék egy könnyű, kis profilmélységű gumiabronccsal ellátott kerék, melynek mérete ugyan megfelel a jármű specifikációjának, azonban csak pótkerékként használható. Előnye, hogy az egyező méret miatt általában nincs hatással az ABS működésére, az összkerékhajtásra és a kipörgésgátlóra, könnyű kialakításának köszönhetően pedig alig növeli a jármű tömegét. Hátránya, hogy ez is „teljes méretű” tárolóhelyet igényel, ugyanakkor csak ideiglenes megoldásnak tekinthető.

mankókerekek olyan ideiglenes pótkerekek, melyeknek nagyobb az abroncsnyomásuk. Előnyük, hogy a teljes méretnél kisebb tárolóhelyet igényelnek, ugyanakkor hátrányosan befolyásolhatják például az ABS, a kipörgésgátló vagy akár a sebességmérő működését. Kizárólag korlátozásokkal használhatók: a gumiabroncs sérülésének helyétől a szervizbe vagy a legközelebbi gumikereskedőhöz vezető úton.

Léteznek ma már ennél is kisebb helyet foglaló, felfújható vagy összehajtható ideiglenes pótkerekek is, melyek igazán kicsi helyet igényelnek az autóban, ugyanakkor jóval nehézkesebb a használatuk, hiszen először fel kell fújni őket. Ezek szintén kizárólag korlátozásokkal használhatók.

Mivel nem mindegyik járműben van pótkerék, előfordulhat, hogy a gépkocsivásárlással egyidejűleg pótkereket is be kell szereznünk. Érdemes szakértőhöz fordulni, ha bizonytalanok vagyunk a megfelelő pótkerék kiválasztásakor.

A pótkerék használata előtt mindig ügyeljünk arra, hogy megfelelő legyen a pótkerék abroncsnyomása, ellenőrizzük, hogy nincsenek-e sérülések vagy lyukak a pótkerék futófelületén vagy oldalfalán. Mindig vegyük figyelembe a jármű és a gumiabroncs gyártója által előírt megengedett sebességet (jellemzően 80 km/h) és megtehető távolságot. A pótkerékként használt normál keréken kívül minden más megoldás csak ideiglenes: a pótkereket csak a gumiszervizig vezető úton használjuk.

Biztosítók