Hatalmas beruházással bővít az Audi Győrben

Hatalmas beruházással bővít az Audi Győrben

Az Audi 41 milliárd forintból bővíti Győrben a járműgyártási infrastruktúráját, motorfejlesztési központját és az elektromos meghajtásokat gyártó egységét - közölte a külgazdasági és külügyminiszter kedden Budapesten, a beruházást bejelentő sajtótájékoztatón.

Szijjártó Péter elmondta, hogy a kormány 6,4 milliárd forinttal támogatja a 250 munkahelyet teremtő fejlesztést. Achim Heinfling, az Audi Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke kifejtette, hogy a vállalat e-transzformációs projektje a gyártásra és a fejlesztésre egyaránt kiterjed. Jelentős mértékben bővül az elektromos hajtásrendszerek előállítása a győri üzemben, a fejlesztési központ pedig új műhellyel és tesztpadokkal bővül 2022 végéig. Fontos kiemelni azt is, hogy a meghirdetett E-transzformációs projekt megteremti a lehetőséget az elektromos meghajtás következő generációjának integrálására.

Az Audi AG az elektromobilitás terén vezető szerepet fog betölteni, amelyhez mi is nagymértékben hozzájárulunk. Az elmúlt években, például az elektromos motorok gyártásának 2018-as elindításával már megtettük az ehhez szükséges első fontos lépéseket. A következő időszakra vonatkozó terveink fókuszában az elektromobilitás és a fenntarthatóság áll - tette hozzá Achim Heinfling.

A villanymotorok gyártása már folyik
Ahogy arról tavaly nyáron beszámoltunk, új korszak kezdődött az Audi Hungariánál, Győrben hivatalosan elindult az elektromos motorok sorozatgyártása. Az e-motorok gyártásához szükséges innovatív berendezéseket és gyártószigeteket a vállalat egy év leforgása alatt telepítette. Az e-motorfejlesztés, a gyártástervezés és a kísérleti motorgyártó központ szakterületei Győrben szorosan együttműködve építették fel a szükséges kompetenciákat. Ezeknek a lépéseknek, illetve a korábbi beruházásoknak köszönhetően a magyar gyár napi kapacitása mintegy 400 elektromotor volt induláskor. Ez a kezdeti mennyiség pedig a most bejelentett beruházásnak köszönhetően érdemben növekedhet a jövőben. Már javában zajlik a villanymotorok gyártása Győrben.

Totális átalakulás zajlik a Volkswagennél
A Volkswagen csoport totális átalakuláson megy keresztül, amelynek középpontjában az elektromos- és önvezető autózás, valamint a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatások állnak. Azt pedig, hogy a német autógyártó mennyire komolyan gondolja az elektromos meghajtásra történő átállást, jól mutatja, hogy terveik szerint mintegy 35 milliárd eurót fognak elkölteni az elektromobilitás területén 2022-ig.

A kutatás és fejlesztésnek, az új beruházásoknak, valamint az akkumulátorbeszállítókkal kötött megállapodásoknak eredményeként 2025-re már 50 darab tisztán elektromos meghajtású modellt akar értékesíteni a cégcsoport. Ez nem véletlen, hiszen az eladásokban is nagyon ambiciózus célokat fogalmazott az autógyártó menedzsmentje, 2025-re el akarnak odáig jutni, hogy évi 2-3 millió elektromos autót adnak el globálisan, amely egyben azt is jelentené, hogy a cégcsoport teljes értékesítésének mintegy 20-25 százalékát tennék ki ezek az autók.

Amennyiben ezek a célok valóra válnak, a Volkswagen csoport lehet az az autógyártó a világon, amelynek leginkább sikerül majd felülmúlnia a Tesla értékesítéseit 2025-ben.

Egyértelmű, hogy ebben az átalakulási folyamatban nagyon fontos szerepet szánnak a németek a győri Audi-gyárnak is. Jól mutatja ezt, a fentieken túl az is, hogy a német prémiummárka első tisztán elektromos meghajtású SUV-ban, a tavaly bemutatott Audi e-tronban, a Magyarországon gyártott villanymotorok dolgoznak.

Az, hogy az Audi győri gyára haladni kíván a feltartóztathatatlannak látszó elektromos meghajtás trendjével, feltétlenül pozitív fejlemény. Azt azonban, hogy pontosan mennyire jó hír, a jelenlegi információk alapján nehéz megítélni. Azt érdemes látni, hogy az Audi jelenleg 2 millió darab belsőégésű motort gyárt, tehát a világ elektromos hajtásra való átállása első körben a győri termékpaletta korszerűtlenedését jelenti.

Ráadásul a belsőégésű motor egy drágább, bonyolultabb termék, ami nagyobb értéket képvisel egy autóban, mint az elektromotor. Hogy a győri motorgyártás átállásának jelentőségét felmérjük, tudnunk kellene, hogy pontosan milyen átváltás lesz a kétféle motor gyártása között, vagyis mennyi belsőégésű motorgyártó-kapacitás szűnik meg, és "helyette" mennyi elektromotor kapacitás épül ki.

A rendelkezésre álló gyártókapacitás későbbi kihasználása szempontjából az viszont mindenképpen pozitív hír, hogy a Volkswagen menedzsmentje nem csak az egyszerűbb villanymotorok, hanem elektromos autók gyártását is tervezi nálunk. A belsőégésű motorok fokozatos háttérbe szorulásával ugyanis felesleges kapacitások keletkezhetnek Győrben, amelyek újbóli kihasználáshoz az elektromos autógyártás beindítása, felpörgetése érdemben hozzájárulhat.

Fotó: Pexels

Biztosítók