Autókölcsönzés: Túl sok volt a fogyasztói panasz, lépett az EU

Autókölcsönzés: Túl sok volt a fogyasztói panasz, lépett az EU

Az Európai Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok felhívását követően az ágazat öt vezető vállalata – az Avis, a Europcar, az Enterprise, a Hertz és a Sixt – megváltoztatta az autókölcsönzés árainak feltüntetési módját, aminek köszönhetően azok teljes mértékben átláthatóvá váltak a fogyasztók számára.

Egyelőre még nem minden érintett vállalat hajtotta végre az összes kötelezettségvállalást arra vonatkozóan, hogy teljesen megfeleljenek az uniós fogyasztóvédelmi törvényeknek. Az Európai Bizottság ma közzétett értékelése szerint az Enterprise és a Sixt mostanra minden szükséges változtatást végrehajtott, az Avis 2019 májusáig vállalta mindezt, az Europcar – amelynek már a Goldcar is része – a fennmaradó módosításokat pedig 2019 júniusáig fogja végrehajtani. A Hertz azt ígérte, hogy az összes szükséges változtatást legkésőbb 2020 első negyedévéig meg fogja valósítani.

Vìra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott: „Nyomásgyakorlásunknak köszönhetően a számla rendezésekor Önt nem fogja több kellemetlen meglepetés érni, ha autót kölcsönöz. Rendkívül bosszantó, ha a szabadságunkat nem tervezett többletköltségek kifizetésével és bonyolult szerződések átböngészésével kell kezdenünk. Szeretném, ha az európai fogyasztók a lehető leggondtalanabbul tölthetnék szabadságukat, és közben nem kellene aggódniuk a végső számla által okozott kellemetlen meglepetések miatt.”

A vállalatok az alábbiakra vállaltak kötelezettséget:

  • Minden díj feltüntetése a teljes foglalási árban: A fogyasztók számára a weboldalon elsődlegesen feltüntetett ár megegyezik a végső kifizetendő árral. Ennek a díjnak minden további költséget tartalmaznia kell, beleértve bizonyos üzemanyagdíjakat, repülőtéri díjakat, a „fiatal járművezető pótdíját” vagy az „egyirányú autóbérlés” díját, ha a visszavitel helye eltér a felvételi helytől.
  • A legfontosabb bérlési szolgáltatások egyértelmű leírása az általános szerződési feltételekben minden nemzeti nyelven: A fogyasztók ne kapjanak pontatlan vagy félrevezető információkat a kölcsönzés főbb jellemzőiről, például a megtett kilométerekről, az üzemanyaggal és a törléssel kapcsolatos feltételekről, a letéti követelményekről stb.
  • Az árajánlatban egyértelműen fel kell tüntetni a választható extra szolgáltatások árát és részleteit, különösen az egyes mentesülési lehetőségeket, amelyek alapján csökken a kár esetén fizetendő összeg. Továbbá világosan fel kell tüntetni, hogy a bérleti alapdíjba milyen kártérítési tételek tartoznak bele, és főként azt, hogy a gépjárművezetőnek mit kell még kifizetnie. A megállapodás előtt a fogyasztónak azt is a tudomására kell hozni, hogy az ár tartalmaz-e további baleset-biztosítási vagy önrészcsökkentő biztosítási tételeket.

Ha a vállalatok nem teljesítik kötelezettségeiket, a fogyasztóvédelmi hatóságok dönthetnek úgy, hogy végrehajtási intézkedésekhez folyamodnak.

Fotó: Pexels

Biztosítók